Welkom in de boomhutklas!
We beginnen de dag in de vertelhoek met een onthaalmoment. De kleuters mogen vertellen en leren luisteren naar elkaar. Woordenschat verrijken en gevoelens verwoorden zijn heel belangrijk in onze klas. Brainstorm, woordenschatkaarten, sprekende muur,… zijn daar maar enkele voorbeelden van.
We werken vanaf de derde kleuterklas heel veel aan beginnende geletterdheid en klankbewustzijn. Bij elk thema werken we rond een nieuwe letter. Deze letter komt verschillende keren aan bod tijdens de klassikale activiteiten en in het werken in de verschillende zelfstandige hoeken. Op een speelse manier werken we rond het herkennen en schrijven van letters: bouwen met duploblokken aan de hand van voorbeeldkaarten, schrijven in de zandbak, knippen en zoeken van letters uit kranten, stempelen, woorden na leggen met letterblokjes, …
De kleuters krijgen een letter mee naar huis en zoeken thuis naar voorwerpen die met deze letter beginnen. Op deze manier worden de ouders ook betrokken in hun leerproces. Op het einde van het thema komen de letters aan de letterboom en is er een nieuw taalmapje.
Vanaf de derde kleuterklas is er taalinitiatie Frans met de handpop Flonflon. Aan de hand van verhaaltjes/ liedjes en spelletjes raken de kleuters vertrouwd met de Franse taal.
De kleuters leren hun toekomstige juf van het eerste leerjaar kennen en omgekeerd tijdens integratiemomentjes in de loop van het schooljaar. Dat maakt de stap voor de kleuters naar het eerste leerjaar minder groot.
Op het einde van het schooljaar gaat ook de grote sprong door: tijdens een officieel momentje in het bijzijn van de ouders, springen de kleuters letterlijk over van derde kleuter naar eerste leerjaar.
We besteden aandacht aan het voorbereidend schrijven, aan de hand van bewegend en spelend ontwikkelen, van grote bewegingen tot fijnere vingeroefeningen. Als voorbereiding op het schrijven in het eerste leerjaar gebruiken we de methode van “KARAKTER” om de schrijfpatronen in te oefenen.
Het zelfstandig werken en plannen komt bij ons in het derde kleuter ook aan bod tijdens het contractwerk. We letten op een goede pengreep en werkhouding. We zoeken een goed evenwicht tussen spelen en werken.
Kom jij ook spelen in onze boomhut? Onze deur staat altijd open!
Groetjes
Juf Ann
Wat moet er in de boekentas?
een drinkfles met water (genaamtekend)
een doosje met gesneden fruit (genaamtekend)
een doosje met droge koekjes (genaamtekend)
eventueel brooddoos (genaamtekend)
eventueel koek/stuk fruit voor in de opvang